Dlaczego kawa zbożowa jest zdrowa?

Kawa zbożowa od dawna uważana jest za tańszą i uboższą alternatywę dla zwykłej kawy. Zwyczaj picia kawy zbożowej został wprowadzony do Polski przez Prusy. W XIX wieku, a także w czasie późniejszej wojny i PRL-u, kawa zbożowa była uważana za tańszą, ale porównywalną z kawami droższymi. Ale dzisiaj kawa zbożowa wraca. Do tej pory stosowany jest w przedszkolach i szpitalach, a także coraz częściej włączana jest do diety osób dbających o zdrowe odżywianie.

Co się skład na kawę zbożową?

Skład kawy zbożowej zależy od producenta. Na rynku istnieje kilka rodzajów kawy zbożowej: dostępna jest w formie luzem lub w torebkach, z różnymi dodatkami. Podstawowym produktem kawy zbożowej jest ziarno palone. Zazwyczaj są to takie ziarna, jak żyto, pszenica, jęczmień i orkisz. Do ziaren kawy dodaje się różne dodatki, aby nadać kawie najlepszy smak i zapach. Do najczęstszych dodatków należą cykoria (zawierająca inulinę, która ma pozytywny wpływ na naszą florę bakteryjną), korzeń mniszka lekarskiego, łubin, karmel, figi itd. Wybierając kawę zbożową, upewnijmy się, że nie zawiera ona żadnych nienaturalnych zapachów ani innych nienaturalnych dodatków – to najzdrowsza droga.

Dlaczego zbożowa kawa jest taka zdrowa?

Kawa zbożowa ma wiele składników odżywczych i substancji prozdrowotnych. Należą do nich:

  • błonnik pokarmowy,
  • witamina B,
  • selen,
  • magnez,
  • fosfor,
  • sól potasową,
  • cynk.

Kawa zbożowa jest niskokaloryczna. 100 ml zawiera tylko 4 kalorie, ale ma wyższy indeks glikemiczny (około 60).

Czym kawa zbożowa różni się od zwykłej?

Kawa zbożowa ma przewagę nad zwykłą kawą i może być spożywana przez osoby w każdym wieku, ale jest szczególnie zalecana dla tych, którzy powinni wystrzegać się kofeiny (osoby z nadciśnieniem tętniczym, chorobami wątroby, nadkwasotą żołądka, chorobami nerek, śledziony, trzustki). Kawa zbożowa nie podrażnia wyściółki żołądka i nie powoduje zgagi, jak zwykła kawa.

Jakie są właściwości kawy zbożowej?

Ze względu na swoje naturalne składniki, kawa zbożowa ma korzystny wpływ na nasze zdrowie. Zapewnia niższy poziom cholesterolu oraz wspomaga trawienie i zapobiega zaparciom. Polifenole mogą neutralizować wolne rodniki, chronić organizm przed rakiem i spowalniać proces starzenia się. Kawa zbożowa poprawia funkcjonowanie układu nerwowego oraz produkcję żółci. Niestety, w kawie zbożowej znajdują się również związki akrylamidu, które powstają w trakcie obróbki cieplnej surowców zawierających węglowodany (w tym przypadku zbóż palonych).

Jedzenie zdjęcie utworzone przez svetlanasokolova - pl.freepik.com